Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Aktualności

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Obserwuj nas w serwisie LinkedIn

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Historie Absolwentów: Michał Matuszewski

Historie Absolwentów: Michał Matuszewski

"Pracuję w Domu Pomocy Społecznej. Jako terapeuta pracujący za pomocą muzyki realizuję swój autorski program zajęć - Etnoterapia. Polega ona na zastosowaniu muzyki etnicznej /korzennej w terapii osób z zaburzeniami psychicznymi. Prowadzę zajęcia z elementami śpiewu, rytmiki, choreografii. (...) Organizuję wydarzenia kulturalne, spotkania z aktorami, muzykami. Tworzę scenariusze przedstawień dostosowanych do możliwości Mieszkańców Domu. Prowadzę zajęcia doświadczania świata, podczas których tworzę atmosferę relaksu mającą zniwelować napięcia fizyczne i psychiczne... Jak to robię?"

Imię i nazwisko: Michał Matuszewski 

Miejsce zamieszkania: Kraków, Polska

Stanowisko pracy: terapeuta

Kierunek ukończony na Uniwersytecie Jagiellońskim: Pedagogika społeczno – opiekuńcza

 

  • Jakie jest Twoje najlepsze wspomnienie ze studiów na Uniwersytecie Jagiellońskim?

Najlepiej wspominam zajęcia z pedagogiki opiekuńczej z profesor Barbarą Łuczyńską. Jest niezwykłym mentorem. Mobilizowała studentów do działalności praktycznej, budowania swojej tożsamości zawodowej już na pierwszym roku studiów. Zachęcała do pracy w środowisku i kreatywnego podejścia do pracy pedagogicznej.

 

  • Jak rozpoczęła się Twoja kariera zawodowa? Jakie były w niej decydujące wydarzenia?

Dzięki działalności w Kole Naukowym Pedagogów Opiekunów w Instytucie Pedagogiki UJ miałem możliwość uczestniczenia w wydarzeniach organizowanych przez studentów w różnych placówkach. Najczęściej były to Domy Pomocy Społecznej. Decydując się na studia pedagogiczne zawsze chciałem wiązać swój przyszły zawód z zawodem muzyka. Inspirowałem się działalnością muzykoterapeutyczną, jeszcze nie tak znaną w tamtym okresie w Polsce. Dzięki współpracy z Kołem Naukowym mogłem zastosować muzykoterapię w praktyce w ośrodkach wsparcia. Po jednym z wydarzeń odezwał się mój przyszły pracodawca z propozycją pracy, ponieważ zaobserwował moje zaangażowanie we wsparcie terapeutyczne podczas wydarzenia organizowanego dla Mieszkańców Domu Pomocy Społecznej. Pracę rozpocząłem na 3. roku studiów, na dwa miesiące przed obroną pracy dyplomowej. Łączyłem studia stacjonarne II stopnia z pracą zawodową. W tym samym czasie wystąpiłem w dwóch programach telewizyjnych typu talent show prezentując swoje możliwości muzyczne. Łączyłem koncertowanie z pracą etatową i studiami. Obecnie pracuję na pełen etat w Domu Pomocy Społecznej jako terapeuta, specjalizując się w terapii za pomocą muzyki.

 

  • Jak wykształcenie przyczyniło się do rozwoju Twojej kariery zawodowej?

Poznając teoretyczne i praktyczne spojrzenie na pracę pedagogiczną podczas studiów mogłem odnaleźć ścieżkę swojej kariery zawodowej. Dodatkowe zaangażowanie w Kole Naukowym Pedagogów Opiekunów, następnie prezesowanie w nim przez 3 lata, pozwoliło mi na zdobycie doświadczenia w pracy indywidulanej i grupowej oraz nabrania umiejętności zarządzania pracą zespołu osób. Roczna praca w Komisji Dydaktycznej UJ pozwoliła mi na poznanie struktury działalności uczelni oraz umiejętności pracy z dokumentami - pracy biurowej. Zajęcia studenckie z różnymi profesorami poszerzyły moje horyzonty oraz przestrzeń naukową, którą obecnie realizuje w pracy zawodowej.

 

  • Opowiedz nam o swojej obecnej pracy. Co teraz robisz?

Pracuję w Domu Pomocy Społecznej. Jako terapeuta pracujący za pomocą muzyki realizuję swój autorski program zajęć - Etnoterapia. Polega ona na zastosowaniu muzyki etnicznej /korzennej w terapii osób z zaburzeniami psychicznymi. Prowadzę zajęcia z elementami śpiewu, rytmiki, choreografii. Buduję relacje z Mieszkańcami za pomocą upodobań gatunków muzycznych, otwieram na rozmowę, dyskusję. Tworzę codziennie koncerty przy akompaniamencie fortepianu lub akordeonu z utworami dobrze znanymi Mieszkańcom we własnych aranżacjach. Zajęcia te pozwalają na podtrzymywanie sprawności psychicznej. Organizuję wydarzenia kulturalne, spotkania z aktorami, muzykami. Tworzę scenariusze przedstawień dostosowanych do możliwości Mieszkańców Domu. Prowadzę zajęcia doświadczania świata, podczas których tworzę atmosferę relaksu mającą zniwelować napięcia fizyczne i psychiczne... Jak to robię? Nie zdradzę, póki co. Od 3 lat jestem koordynatorem wolontariatu oraz opiekunem praktyk studenckich w swoim miejscu pracy.

 

  • Jakie są teraz Twoje największe wyzwania?

Moim największym wyzwaniem jest obecnie nagranie płyty: ETNOTERAPIA - MUZYKA DUSZY. Chciałbym przekazać swój program muzyczny z własnymi interpretacjami utworów etnicznych w zastosowaniu terapeutycznym szerszej publiczności. Jest to zadanie wymagające dobrej organizacji czasu i dokładnego przemyślenia przekazywanych treści.

 

okładka płyty Etnoterapia

 

  • Jak wygląda życie i praca w mieście/kraju w którym mieszkasz?

Praca pedagogiczna w Krakowie jest popularna. Na rynku są poszukiwane osoby, które podejmują się pracy z drugim człowiekiem. Dostęp do materiałów, rozwój osobisty w Krakowie są bardzo ułatwione. Znacznie szybciej można odnaleźć się w tym zawodzie właśnie tutaj. Lubię to miasto i miejsce swojej pracy.

 

  • Jaka jest Twoja definicja sukcesu?

Sukces to bycie szczęśliwym, nieustannie ciekawym świata i kreatywnym.

 

 

  • Jakie masz porady/wskazówki dla obecnych studentów, którzy wkraczają na rynek pracy?

Przede wszystkim odwaga, poszukiwanie "siebie" w swojej pracy, rozwijanie pasji (bo to one niekiedy budują naszą pracę), kreatywność, dużo praktyki (wolontariat, koła naukowe, szkolenia itp.)

 

  • Jak wyobrażasz sobie współpracę Uniwersytetu Jagiellońskiego z absolwentami?

Jestem praktykiem. Chcę zostać Kompasem pomagającym wyznaczyć kierunki pracy Studentom, którzy nie mają do końca sprecyzowanej ścieżki zawodowej. Ukazać takie przestrzenie rozwoju, o których nawet nie myśleli. Chciałbym otworzyć przyszłych pracowników na myślenie kreatywne i nietuzinkowe za pomocą warsztatów i spotkań stacjonarnych lub online.

Autorka zdjęcia: Alicja Rzepa

Polecamy również
Historie Absolwentów: Joanna Kołak
Historie Absolwentów: Joanna Kołak
Historie Absolwentów: Marcin Szcześniak
Historie Absolwentów: Marcin Szcześniak
Historie Absolwentów: Agnieszka Pierzyńska-Mach
Historie Absolwentów: Agnieszka Pierzyńska-Mach
Historie Absolwentów: Gosia Spooner
Historie Absolwentów: Gosia Spooner