Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Aktualności

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Link do LinkedIn

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Link do Facebooka

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Historie Absolwentów: Joanna Kołak

Historie Absolwentów: Joanna Kołak

"Myślę, że ważne dla studentów wkraczających na rynek pracy jest zorientowanie się w swoich mocnych stronach i skupienie się na rozwijaniu ich. Inwestowanie w siebie - w dodatkowe kursy, szkolenia. Stawanie się specjalistami w dziedzinie, która ich interesuje. Myślę, że ważna jest też autopromocja - podkreślenie swoich mocnych stron i doświadczenia (nawet jeśli jest to doświadczenie zdobyte podczas praktyk, stażu, albo podczas działalności w organizacjach studenckich) w listach motywacyjnych i w rozmowach kwalifikacyjnych. Bycie pewnym siebie i wychodzenie z inicjatywą."

Imię i nazwisko: Joanna Kołak

Miejsce zamieszkania: Londyn, Wielka Brytania

Stanowisko pracy: Badaczka na uniwersytecie

Kierunek ukończony na UJ: studia magisterskie z Psychologii, studia licencjackie z Filologii Portugalskiej


Jakie jest Twoje najlepsze wspomnienie ze studiów na Uniwersytecie Jagiellońskim?

Najlepiej wspominam angażowanie się w działalność w różnych organizacjach studenckich. Byłam zastępczynią przewodniczącej Koła Naukowego Studentów Psychologii, Redaktorką Naczelną czasopisma studentów Psychologii "Stimulus". Przez 5 lat działałam też w studenckim Radio17. Prowadziłam tam najpierw audycję o podróżach, a potem o muzyce bluesowej. Działałam też w Akademickim Klubie Turystycznym "Rozdroże". Te aktywności bardzo mnie ukształtowały jako osobę, bo poznałam tam wspaniałych i inspirujących ludzi. Z wieloma z nich do dziś się przyjaźnię, mimo dzielącej nas odległości. Nabyłam tam też mnóstwo cennych umiejętności, które przydają mi się w pracy zawodowej.

Jak rozpoczęła się Twoja kariera zawodowa? Jakie były w niej decydujące wydarzenia?

Moja kariera zawodowa zaczęła się jeszcze podczas studiów psychologicznych. Na czwartym roku w ramach pracy nad magisterką dołączyłam do Laboratorium Psychologii Języka i Dwujęzyczności LangUsta i włączyłam się do badań w dużym projekcie, który był realizowany w Instytucie Psychologii UJ oraz na Wydziale Psychologii UW. Badaliśmy rozwój językowy i poznawczy polskich dzieci dwujęzycznych. W wakacje przed piątym rokiem studiów pojechałam na trzy miesiące do Londynu, żeby zbierać dane do pracy magisterskiej, a jednocześnie pomóc rozkręcić badania w UK. Szkoliłam wtedy badaczki, które miały zbierać dla nas dane na miejscu w różnych miastach w UK. Praca badawcza w projekcie spodobała mi się na tyle, że po powrocie do Polski zaoferowałam, że mogę od czasu do czasu latać do Londynu, żeby koordynować badania. W efekcie rok później mieszkałam już w Londynie na stałe, bo tak mnie wciągnęło tamtejsze życie. Chciałam zrobić doktorat z psycholingwistyki i kontynuować badania nad dwujęzycznością dziecięcą. Przez pierwszy rok w Londynie pomagałam zamykać nasz duży projekt badawczy, kończyłam też na odległość studia z filologii portugalskiej. Napisałam pracę licencjacką o mieszaniu języków przez Portugalczyków mieszkających w Londynie. Rok później rozpoczęłam doktorat, który robiłam zdalnie na Uniwersytecie Warszawskim (jako kontynuacja badań, w których brałam udział podczas mojej magisterki). W tym samym czasie rozpoczęłam też pracę jako badaczka na Uniwersytecie Manchesterskim. Pracowałam przy projekcie psycholingwistycznym ze znakomitymi naukowcami i bardzo dużo się wtedy nauczyłam. Zwłaszcza jeśli chodzi o techniki badawcze, analizę danych i pisanie artykułów naukowych.

Jak wykształcenie przyczyniło się do rozwoju Twojej kariery zawodowej?

Podczas studiów psychologicznych zdobyłam szeroką wiedzę w zakresie psychologii rozwoju dziecka, psychologii języka i dwujęzyczności. Wykorzystuję ją na co dzień w pracy naukowej, czyli w badaniu rozwoju językowego dzieci w świecie mediów cyfrowych. Studia z Portugalistyki (które rozpoczęłam, kiedy byłam na 5 roku Psychologii) dały mi obszerną metawiedzę o języku i dodatkowo zainspirowały mnie do pójścia w kierunku psycholingwistyki. Podczas studiów z Portugalistyki zrozumiałam też dużo lepiej mechanizmy, które biorą udział w nauce dodatkowego języka. Było to ważne w rozwoju mojej kariery zawodowej, ponieważ obecnie zajmuję się naukowo między innymi tym, jak wspomagać rozwój językowy dzieci i jak wzbogacać ich środowisko językowe.

Opowiedz nam o swojej obecnej pracy. Co teraz robisz?

Obecnie pracuję jako badaczka w grancie ESRC (Economic and Social Research Council) na Uniwersytecie Salfordzkim w Manchesterze. W ramach tego grantu badamy potencjał edukacyjny aplikacji na tablety dla dzieci w wieku przedszkolnym. Projektujemy również eksperymentalne aplikacje do nauki nowych słów i sprawdzamy, czy dzieci w wieku 2-4 lata potrafią uczyć się z tych aplikacji. Opracowaliśmy między innymi pierwsze systematyczne narzędzia do oceny potencjału edukacyjnego aplikacji dla dzieci w wieku 2-5 lat. W ostatnich trzech latach prowadziłam też zajęcia dla studentów z psychologii rozwojowej, społecznej i różnic indywidualnych, oraz ze wstępu do psycholingwistyki. Od października przechodzę głównie na uczenie. Jako wykładowczyni będę odpowiedzialna za koordynowanie trzech przedmiotów. Oprócz tego rozwinęłam swoją własną działalność, w ramach której popularyzuję wiedzę o dwujęzyczności i rozwoju dzieci w świecie mediów cyfrowych. Prowadzę popularyzatorskie konto na Instagramie (@joanna_kolak) oraz swoją stronę internetową. Popularyzuję wiedzę o dwujęzycznym rozwoju, rozwoju dzieci w świecie mediów i o dwujęzyczności u osób dorosłych. Oferuję konsultacje i webinary dla rodziców dzieci dwujęzycznych i dla specjalistów pracujących z tymi dziećmi. Moja główna grupa odbiorców to Polacy mieszkający na wszystkich kontynentach i wychowujący dzieci dwujęzycznie.

Jakie są teraz Twoje największe wyzwania?

Jednym w wyzwań jest wciąż pandemia i praca zdalna. Od marca 2020 pracuję wyłącznie zdalnie, ponieważ nasz uniwersytet nie wrócił w pełni do pracy stacjonarnej. W związku z tym nasze ostatnie badanie z udziałem dzieci musiało odbyć się online. Pracowaliśmy długo nad zmianą formy tego badania, tak żeby rodzice i dzieci mogli wziąć w nim udział zdalnie. Ponieważ badamy interakcję dzieci z aplikacjami na tablety, jest to utrudnione o tyle, że nie wszyscy rodzice mają w domu tablety kompatybilne z naszą aplikacją. W związku z tym często wysyłamy rodzicom nasze tablety, co jest wyzwaniem logistycznym. Oprócz tego próbuję połączyć pracę na uczelni z własną działalnością, co czasem wiąże się z pracą w niestandardowych godzinach.

Jak wygląda życie i praca w mieście/kraju w którym mieszkasz?

Mieszkam w Londynie, więc życie tutaj jest dosyć intensywne, ale im dalej od centrum się mieszka, tym spokojniej można żyć. Kiedy przeprowadzałam się do Londynu, chciałam zachować swoją pracę na Uniwersytecie Salfordzkim w Manchesterze. Mieliśmy umowę, że mogę pracować głównie zdalnie, ale kilka razy w miesiącu powinnam zjawić się na uniwersytecie. Moja przeprowadzka przypadła jednak na pandemię, więc nie musiałam podróżować do pracy na trasie Londyn-Manchester jeszcze ani razu. Kiedy jeszcze mieszkałam w Manchesterze, praca była prawdziwą przyjemnością (zresztą teraz też nią jest, tyle że zdalnie). Pracownicy na uczelni byli niesamowicie pomocni i otwarci, również Ci administracyjni. Atmosfera w pracy była wspierająca i pozytywna. Bardzo mi się podoba, że w UK pracodawcy stawiają sobie jako jeden z głównych celów dbanie o samopoczucie i dobrostan pracowników.

Jaka jest Twoja definicja sukcesu?

Robić to, co się lubi, mieć z tego przyjemność, poczucie spełnienia i zysk. Przy czym zysku nie odbieram jedynie jako czegoś materialnego, ale też jako zyskiwanie nowych cennych doświadczeń, które wzbogacają nas nie tylko zawodowo, ale też prywatnie.

Jakie masz porady/wskazówki dla obecnych studentów, którzy wkraczają na rynek pracy?

Myślę, że ważne dla studentów wkraczających na rynek pracy jest zorientowanie się w swoich mocnych stronach i skupienie się na rozwijaniu ich. Inwestowanie w siebie - w dodatkowe kursy, szkolenia. Stawanie się specjalistami w dziedzinie, która ich interesuje. Myślę, że ważna jest też autopromocja - podkreślenie swoich mocnych stron i doświadczenia (nawet jeśli jest to doświadczenie zdobyte podczas praktyk, stażu, albo podczas działalności w organizacjach studenckich) w listach motywacyjnych i w rozmowach kwalifikacyjnych. Bycie pewnym siebie i wychodzenie z inicjatywą. Z mojego doświadczenia mogę powiedzieć, że wielokrotnie zamiast czekać, aż ktoś mi coś zaoferuje, sama wychodziłam z inicjatywą i propozycjami, co moim zdaniem mogłabym zaoferować i w jaki sposób bym to zrobiła. Nie zrażajcie się tym, że ktoś Wam odmówi - najważniejsze, że próbujecie. A jeśli spotykacie się z odmową (czy to na rozmowie kwalifikacyjnej, czy na późniejszych etapach, kiedy staracie się o awans), to proście o odpowiedź zwrotną, żebyście wiedzieli, nad czym możecie w przyszłości pracować. Może to zabrzmi banalnie, ale zachęcam też do tego, żeby nie bać się swoich marzeń i bardzo małymi krokami zmierzać do ich realizacji. Cieszyć się z każdego najmniejszego sukcesu i wierzyć w siebie.

Jak wyobrażasz sobie współpracę Uniwersytetu Jagiellońskiego z absolwentami?

Myślę, że zbieranie doświadczeń absolwentów jest bardzo ważne - proszenie ich o informację zwrotną w kwestii przydatności studiów na etapie rozwoju zawodowego, a następnie wykorzystywanie tej informacji do polepszania jakości studiów. Myślę, że wspaniale byłoby też, gdyby absolwenci mogli korzystać z oferty szkoleń oferowanych przez UJ, które pomogłyby im rozwinąć unikatowe kompetencje i umiejętności, przydatne na rynku pracy.

Polecamy również
Zjazd Absolwentów UJ 14-15.09.2024. Spotkajmy się w Krakowie!

Zjazd Absolwentów UJ 14-15.09.2024. Spotkajmy się w Krakowie!

Ukończyłeś/aś kierunek związany z finansami? Plastic Omnium rekrutuje do International Finance Graduate Program!

Ukończyłeś/aś kierunek związany z finansami? Plastic Omnium rekrutuje do International Finance Graduate Program!

Webinar dedykowany absolwentom i absolwentkom UJ: `Communication skills. How they can help you succeed`

Webinar dedykowany absolwentom i absolwentkom UJ: `Communication skills. How they can help you succeed`

Otwarty nabór na staż naukowy w Joint Research Centre (Komisja Europejska)

Otwarty nabór na staż naukowy w Joint Research Centre (Komisja Europejska)